Przedstawiam Wam to, czego w szkole się nie dowiecie. To proste zasady, które pomogą Wam uniknąć błędów i tak pochwalić się swoją wiedzą, by zdobyć jak najwięcej punktów.
Po latach doświadczeń w przygotowywaniu do matury mogę spokojnie napisać, że polska szkoła nie uczy jak zdać ten egzamin. To dziwne, bo przecież to ukoronowanie pracy zarówno ucznia jak i nauczyciela. Ale trudno. Nie zmienię tego.
Ale mogę podzielić się z Wami moją wiedzą. Stąd mam dla Was:
7 wskazówek jak rozwiązywać zadania na egzaminie maturalnym z biologii!
WSKAZÓWKA 1
Przeczytaj bardzo uważnie treść zadania – większość błędów w zadaniach nie wynika z braku wiedzy, lecz ze złego zrozumienia polecenia
- Przeczytaj polecenie 2-3 razy
- Gdy polecenie lub sama treść zadania jest długa lub/i trudna do zrozumienia (bo np. zawiera nowe i trudne nazwy związków), rozbij treść na części
i przeanalizuj każde zdanie po kolei - W przypadku, gdy treść zadania zawiera dużo tekstu do analizy, zaczynaj zawsze od przeczytania polecenia, wtedy wiesz czego szukać w tekście i zaoszczędzisz czas
WSKAZÓWKA 2
Na podstawie polecenia określ ile czynności masz do wykonania w zadaniu
- podkreśl słowa określające polecenia np. wymień, wyjaśnij, nazwij, narysuj, podaj przykład
WSKAZÓWKA 3
Udziel odpowiedzi zgodnie z poleceniem
- nie pisz wszystkiego co wiesz, tylko to co nakazuje polecenie, informacje zbędne nie podlegają ocenie, nie dostajesz dodatkowych punktów, a tylko tracisz czas
- kiedy do jednego polecenia podasz kilka odpowiedzi, jedna będzie dobra, a druga zła to nie dostaniesz żadnego punktu, nawet za tą dobrą odpowiedź
- zbyt długa odpowiedź może oznaczać także, że nie do końca rozumiesz polecenie, co może skutkować utratą punktu
- wiele błędów w zadaniach to wina rozwlekłych odpowiedzi, im więcej piszemy, tym większa szansa na popełnienie błędu
WSKAZÓWKA 4
Staraj się pisać czytelnie i w miejscu do tego przeznaczonym
- liczba linii na udzielenie odpowiedzi sugeruje długość odpowiedzi, którą musisz udzielić:
- jedna linia to odpowiedź zwięzła, krótka, wymagająca z reguły podania nazwy lub krótkiego wyjaśnienia;
- dwie i więcej linii to odpowiedź bardziej skomplikowana, wymagająca dłuższego wyjaśnienia. Jeżeli jest kilka linii na odpowiedź, np. 4, a ty się zmieściłeś się w 2, to znaczy, że coś opuściłeś i musisz rozbudować odpowiedź (dotyczy to szczególnie zadań typu wyjaśnij/uzasadnij)
- egzaminator jest zobowiązany do przeczytania treści także poza wyznaczonymi liniami
- używaj brudnopisu
- jeżeli masz problemy ze sformułowaniem odpowiedzi spróbuj najpierw napisać je w brudnopisie
- wykresy i krzyżówki genetyczne najlepiej zawsze najpierw zrobić w brudnopisie
- pamiętaj o przepisaniu zadań we właściwe miejsce, gdyż brudnopis nie podlega sprawdzaniu
WSKAZÓWKA 5
Udzielaj odpowiedzi używając języka biologicznego, naukowego, a nie potocznego
- jeżeli brakuje Ci słów, używaj zwrotów z polecenia, bardzo często treść samego polecenie jest dużą częścią odpowiedzi (jest to szczególnie ważne w zadaniach typu wyjaśnij/uzasadnij) lub sama treść zadania, albo nawet pytania z innego podpunktu zadania
- jeżeli nie pamiętasz bardziej skomplikowanej nazwy biologicznej, a istnieje łatwiejszy synonim, użyj go – nie wpłynie to na punktacje zadania, np. retikulum endoplazmatyczne – siateczka śródplazmatyczna, Procaryota – bezjądrowe, plazmolemma – błona komórkowa itd.
- przy uczeniu się materiału, powtarzaj materiał na głos to pozwoli Ci ćwiczyć udzielanie odpowiedzi, i lepiej utrwalić wiedzę
WSKAZÓWKA 6
Po udzieleniu odpowiedzi, przeczytaj ją i upewnij się, czy jest to odpowiedź do polecenia
- sprawdź odpowiedź po pewnym czasie, najlepiej po zakończeniu wszystkich innych zadań
Metody sprawdzania:
- sprawdź czy wszystkie słowa kluczowe w pytaniu (najczęściej rzeczowniki) znalazły się w Twojej odpowiedzi i czy się do nich jakoś odniosłeś – jest to prosta i bardzo skuteczna metoda sprawdzania odpowiedzi
- zadaj pytanie do udzielonej odpowiedzi, sprawdź czy Twoje pytanie odpowiada poleceniu z zadania
- sprawdzając ponownie zadanie, zacznij od swojej odpowiedzi, a dopiero następnie przeczytaj polecenie (w ten sposób zmusisz swój mózg do większej pracy)
- w trakcie robienia zadań zaznacz sobie (np. znakiem zapytania, gwiazdką itp.) te zadania, których odpowiedzi nie jesteś pewien i wymagają powtórki, dzięki temu szybciej je znajdziesz w gąszczu innych zdań
WSKAZÓWKA 7
Pilnuj czasu podczas rozwiązywania zadań
- czas na jedno zadanie to ok. 3,5 minuty
- różne zadania wymagają różnego nakładu czasu
- zadania sprawiające Ci trudność, wymagające większego nakładu czasu zostaw na koniec, nie marnuj czasu, rozwiąż to co potrafisz – to da Ci punkty
- ćwicząc arkusze mierz swój czas